vanaf 2 april 2021

De streaming wordt verzorgd onder auspiciën van Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede en is voor iedereen vanaf Goede Vrijdag 2 april 15.00 uur gratis te zien via de volgende link:

www.wilminktheater.nl/marcus-cantate.

Voor de teksten klik hier.

Consensus Vocalis

Consensus Vocalis is een van de muzikale parels van Nederland. Het koor is samen met de andere professionele (muziek)gezelschappen van groot belang voor de culturele infrastructuur (Nederlandse Reisopera, Phion, Theater Sonnevanck) in landsdeel Oost. Sinds februari 2019 is Béni Csillag de koorleider van CV. Het koor is de vaste en gewaardeerde samenwerkingspartner van onder andere de Nederlandse Reisopera, Orkest van het Oosten, Stichting Twentse Matthäus Passion, Noord-Nederlands Orkest, Het Gelders Orkest, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Musica Amphion, Concerto d’Amsterdam, Nederlands Blazers Ensemble, Metropole Orkest, Valerius Ensemble, Stift Festival en ArtEZ conservatorium Zwolle. Het koor werkte de afgelopen jaren met dirigenten als Antony Hermus, Jan Willem de Vriend, Jaap van Zweden, Ed Spanjaard,, Antonello Manacorda, Jules Buckley, Julia Jones, Klaas Stok, Ilyich Rivas, Benjamin Lévy en Benjamin Goodson. Consensus Vocalis zong de premières van Licht en Donker van Jan Welmers, Via Crucis van Andries van Rossem, Aube van Daan Manneke met Leo van Doeselaar op orgel, Requiem van Willem Jeths in een bewerking voor cello octet, koor en slagwerk en twee vocale solisten en nam in 2019 met Daniel Rowland en Maja Bogdanovic in aanwezigheid van de componist een cd op met werken van Peteris Vasks (release 2020). Het koor heeft een breed repertoire variërend van Bach en Beethoven tot hedendaagse componisten als Pärt, Vasks, Welmers, Bank, van Rossem, Jeths, Torstensson en Rijpstra. Van a capella, opera en kamermuziek tot barok, nieuwe composities, muziektheater en de grote symfonische werken. ( onder andere War Requiem van Britten, Beethoven IX, Requiem Mozart). Met Combattimento Consort Amsterdam voerde Consensus Vocalis onder leiding van Jan Willem de Vriend de Matthäus Passion van JS Bach uit in onder andere Zagreb, Valencia, Palma de Mallorca en vele jaren in Nederland. Op Sardinië zong een 12-koppig vrouwenensemble van Consensus een a-capella programma in de mooiste Romaanse kerken van het eiland. Door een zorgvuldige selectie van zangers heeft Consensus Vocalis een gehele eigen klank die in alles te herkennen is: helder, expressief, intens en vol overgave. Het ensemble staat garant voor grote stijlflexibiliteit en een hoge kwaliteit in koorklank en weet na strenge selectie de beste professionele koorzangers aan zich te binden uit binnen- en buitenland. De recensies over het koor zijn lovend: ‘Bloedstollend mooi’ (muziek-recensie.nl), ‘Uitmuntend in karakter en kleur’ ( **** NRC), ‘Van uitzonderlijk niveau’ (Theaterkrant). “Het koor Consensus Vocalis zingt Verdi’s verrukkelijke koorscènes fris, scherp op de tel en welluidend.” ( **** La Traviata – NRC) 

Lees meer

Koorbezetting

Sopranen: Alice van de Geest – Kazue Goto – Agnes van Laar – Elske te Lindert

Alten: Judith Bouma – Femke van Essen – Minou Tuijp – Franske van der Wiel

Tenoren: Koert Braches – Henk Gunneman – Bram van Uum – Joost van Velzen

Bassen: Tobias Bethlehem – Hidde Kleikamp – Fernando Linares-Correa – Jan Schulenburg

Solisten

Franske van der Wiel (alt) (1993) sloot in 2016 haar bachelor klassieke zang af bij Elena Vink aan het ArtEZ Conservatorium te Zwolle, waar zij twee jaar later de master klassieke zang cum laude afsloot bij Claudia Patacca en Marien van Nieukerken. Zij volgde masterclasses van diversedocenten waaronder Nelly Miricioiu, Margreet Honig, Jard van Nes, David Wilson-Johnson, Evelyn Tubb, Miranda van Kralingen en Thomas Oliemans. Franske soleerde onder andere in het Requiem en de Mis in C klein van Mozart, het Requiem van Duruflé, de Petite Messe Solennelle en het Stabat Mater van Rossini, de Messiah en Brockes Passion van Händel, de Mattheus- en Johannes Passion, het Weihnachtsoratorium en de Hohe Messe van Bach. Tevens nam zij de rol van Dido uit Dido & Aeneas van Purcell en de rol van 3e dame uit die Zauberflöte van Mozart op zich. September 2020 debuteerde Franske bij de Nederlandse Reisopera als Magelone in de muzikale short story Magelone & Peter met muziek uit de liederencyclus ‘Die schöne Magelone’ van Brahms. Zij heeft een parttime baan bij het Groot Omroepkoor en zingt regelmatig bij het Nederlands Kamerkoor, Ars Musica en Consensus Vocalis. In oktober 2016 won zij de tweede prijs bij het Bach Vocalisten Concours te Tilburg. April 2017 behaalde zij samen met pianist Ruben Tekelenburg de halve finale van The International Student LiedDuo Competition. Sinds 2018 vormt Franske een vast duo met pianiste Maxime Snaterse met wie een gedeelde eerste prijs werd gewonnen tijdens het Festival Vocallis te Vaals in oktober 2018.

De jonge sopraan Agnes van Laar (sopraan) treedt al sinds de beginjaren van haar studie veelvuldig op als vocaal solist. Zo was Agnes vanuit het Muziekgebouw aan ’t IJ te horen op NPO Radio 4 (werken van Monteverdi en Gesualdo) o.l.v. Klaas Stok. Ook soleerde Agnes met Het Gelders Orkest o.l.v. Joop Schets (Mendelssohn-Elias), met Consensus Vocalis en het Parnassus Ensemble o.l.v. Klaas Stok (o.a. Bach-Magnificat), met het Noord Nederlands Orkest o.l.v. Geert- Jan van Beijeren Bergen en Henegouwen (Bach-Magnificat), met Florilegium Musicum (Bach-Oster Oratorium), met The Northern Consort (o.a. Bach- Gloria in excelsis Deo) en het Luthers Bach Ensemble (o.a. Bach- Matthäus Passion). Ook werd Agnes door sopraan Johannette Zomer en dirigent Béni Csillag in 2017 geselecteerd voor een jong-talenten-programma waarin de Matthäus Passion werd uitgevoerd ( i.s.m. het Orkest van het Oosten en o.l.v. Béni Csillag). Vorige maand was Agnes vanuit Tivoli in Vredenburg nog via een livestream te horen in een programma met vocale werken van Sweelinck o.l.v. Harry van der Kamp. Op het Grachtenfestival in Amsterdam, in een voorstelling met hoogtepunten uit de operageschiedenis, nam Agnes de rol van de Gravin (Mozart, Le Nozze) en van Frau Reich (Nicolai, Falstaff) op zich. Het repertoire waarvoor Agnes gevraagd wordt, breidt zich ook uit naar werken van latere componisten als Rossini en Puccini.
Als koorzanger zong Agnes bij Bach Collegium Japan o.l.v. Masaaki Suzuki en tourde zij mee met de gehele Europa tour 2018. Agnes startte haar vocale ontwikkeling bij Karin van der Poel aan het Utrechts Conservatorium. Zij vervolgde haar studie bij Hanneke de Wit aan het Prins Claus Conservatorium, waar ze haar Bachelor afsloot. Op dit moment volgt Agnes de Master Oude Muziek Zang aan het Conservatorium van Amsterdam bij Xenia Meijer en Sasja Hunnego én aan het Koninklijk Conservatorium in den Haag bij Rita Dams, Peter Kooij,
Pascal Bertin en Francesca Aspromonte. Agnes ontving masterclasses van o.a. Margreet Honig, Ira Siff, Charlotte Margiono, Nico van der Meel, Ann Murray en Paul Triepels (ademcoach). Op het gebied van opera werd zij gecoacht door Floris Visser, Elsina Jansen en David Prins.

Henk Gunneman (tenor) studeerde zang en piano aan het Conservatorium te Groningen. Na het behalen van zijn UM diploma volgde hij diverse zang- en interpretatiecursussen bij o.a. Max van Egmond, Tom Bollen, Nigel Rogers en Christoph Prégardien. Bij de Britten Pears School for Advanced Musical Studies te Aldeburgh Engeland nam hij deel aan masterclasses onder de bezielende leiding van Anthony Rolfe Johnson en Diana Forlano. Momenteel verdiept hij zich in de Lichtenberger zangmethode. Henk heeft zich een breed repertoire eigen gemaakt. Daarbij heeft hij zich gespecialiseerd in de interpretatie van de tenorpartijen in de Passionen en Cantates van J.S. Bach.
Sinds 1992 maakt hij deel uit van ‘The Amsterdam Baroque Choir’ o.l.v. Ton Koopman, waarmee hij jaarlijks diverse concerten verzorgt in binnen- en buitenland.
Daarnaast is hij als freelancezanger verbonden aan het Nederlands Kamerkoor en Consensus Vocalis. In het najaar van 2010 begon hij naast zijn zangpraktijk met het dirigeren van koren en ensembles. Henk maakt deel uit van het vocale kwartet Menura Voci samen met sopraan Iris de Koomen, alt Annette Stallinga en bariton Hans Scholing.

De jonge (bariton) Jan Schulenburg studeerde in 2020 cum laude af aan de Musikhochschule in Keulen bij docent MarioHoff. Jan volgt regelmatig lessen bij Roland Schubert in Leipzig en Martin Kränzlein Frankfurt. Hij vindt inspiratie voor de interpretative van liederen en aria’s in masterclasses bij onder andere Margreet Honig, Norman Shetler, Gabriele Rech, Brigitte Wohlfahrt, Axel Bauni, Peter Nelson, Jan Philip Schulze en Tobias J.Lehmann. In 2017 liep Jan stage bij het MDR Rundfunkchor Leipzig. Inmiddels is hij vast lid van het opera koor van het Aalto Theater Essen. Als solist gaf hij concerten in Keulen, Leipzig, Koblenz, Flensburg en Hamburg. Onder leiding van Béni Csillag nam hij samen met vocal ensemble Consensus Vocalis deel aan tal van projecten in Nederland. Diverse opdrachten bij de Junge Kammeroper Keulen in de Kleine Toverfluit als Papageno, de kinderopera LaCenerentola als Alidoro en in de Lustige Weibern von Windsor als Dr. Cajus heeft Jan Schulenburg al naar tal van grote gastlocaties in Duitstalige landen gebracht.

Phion

Phion is het Orkest van Gelderland & Overijssel. Zij willen voor zoveel mogelijk mensen van betekenis zijn met live symfonische muziek. Daarom bieden wij ze een breed spectrum aan muzikale belevenissen. Ze laten vertrouwde en nieuwe geluiden horen. Er valt veel te ontdekken, binnen én buiten de concertzalen.

“Het is onze liefde voor de muziek en ons vak, die wij vol passie met jou willen delen. Ervaar de overweldigende live belevenis van een professioneel symfonieorkest. Laat je meevoeren door de grootsheid van de muziek, en ontdek hoe die je kan meeslepen en beroeren”.

Zij willen iedereen laten ervaren hoe verrassend symfonische muziek kan zijn. Niet alleen in deze region, maar ook de rest van Nederland. En niet alleen in de concertzaal, maar juist ook daarbuiten. Op festivals, op straat, in parken of kastelen.
Phion verlegt grenzen, die van henzelf, maar ook die van iedereen die hen wil horen. Zij doorbreken de kaders van traditionele concertbeleving, concertzaal en het vak van orkestmusicus. Ze introduceren nieuwe thema’s en werken samen, binnen en buiten ons eigen vakgebied. Zo klinkt Phion elke keer anders.

Lees meer

Stadsjongenskoor Oldenzaal

Het Stadsjongenskoor Oldenzaal onder leiding van Marriete Effing komt voort uit het jongenskoor van de Sint Plechelmusbasiliek en bestaat sinds 1915. Tegenwoordig is het koor niet meer verbonden aan een kerk en geeft concerten met zowel religieuze als wereldlijke muziek. Onlangs zongen de jongens met veel succes de ragazzi partij van de  Carmin Burana met het Bentheimer Kammerchor (Dld). De afgelopen jaren zongen de jongens tijdens uitvoeringen van de Matthäus Passion te Oldenzaal, Enschede, Amsterdam, Deventer, Heeswijk Dinther, Groenlo en Utrecht. Ze deden dit samen met Consensus Vocalis, het Combattimento Consort van Jan Willem de Vriend en met het Concerto d’ Amsterdam onder leiding van Klaas Stok.

Lees meer